juneochrebo

Direktlänk till inlägg 3 mars 2012

säg att jag tänker för mycket... men idag var det om hästar och inget annat!

Av Emilia Krantz - 3 mars 2012 01:10

Asså alla går runt och säger skaker som:


- Ridning är ingen riktigt sport

- Det är djurplågeri

- Hur kan man "älska" ett sådant djur

- Varför i helvete rider man egentligen

- Hur kan du välja hästar framför annat?


och mycket mer men det är inte sant, en ryttare kämpar sin lifstid för att bli bättre på en sak. För att bli ett med hästen, känna hästens alla muskler röra sig i takt till musiken. Spänna sig och i nästa sekund svävar du i en oändlighet ovanför marken. När hästen ökar och springer fort som i helvete. Man klamrar sig fast i manen och svävar ovanför orörd mark. Känslan när man är ledsen och hästen blåser varm luft på en och lägger huvvet i ens knä. Det är inget man upplever med en fotboll eller ishocky klubba även om andra sporter är roliga så är nog ridning den svåraste.


I ridningen måste du ta förluster, det känns som om din bror eller sysster skulle dö. Mitt framför dina ögon, och du kan inte göra något. Du ska kunna ta det beslutet att fortsätta, fast det är tufft. Att sörja den länge är normalt, att komma ihåg den till livets slut. Men man måste låta det gå. Ridning kan gämmföras på många sätt, vissa säger att ridning är djurplågeri. Men det är det OFTAST inte!


- Rider ni med bett?

- Ja, men en RYTTARE har mjuk hand och vet hur man får hästen att inte känna obehag.


- Ja men ni hackar in sporrar i deras magar!

- Inte en ryttare med rätt skänkel och vett!


- Ni slår dom ju med piskor!

- Nej, inte hårt! Det är som när läraren säger till dig att jobba på lektionen, i stället för att snacka med kompisen brevid!


Vissa säger också att ridning är tråkigt och att det inte händer något, men då ska jag säga att det händer en massa. Hur kan ridsporten vara världens näst farligaste om den är så långtråkig och om det inte händer något. Ridsporten är farlig, men underbar på samma gång. Den är värd att riskera livet för, man får ju sammarbeta med levande varelser och flyga över markytorna med stormvind.

Tänk er en varm sommardag, rida ner till stranden och simma med ett stort pälsklätt djur vid sin sida. Galoppera upp ur vattnet och ut på ett stort fält. Farten, känslan, ögonblicket! Sådant är oförglömmligt! Med hästar kan man bilda fansastiska minnen. Samla priser och vinna tävlingar, vara med i TV, tidningar och radio. Det är ingen skillnad. Du kan bli kändis även genom ridning.


OCh tänk vad mycket vi har använt hästar förr. I krig, lantbruk och mycket mer. Den har alltid funnits där, i alla generationer har hästen stålt stott vid vår sida. Den har kämpat för oss i alla lägen. Den är vacker, graciös, lekfull, farlig, snäll, trogen, underbar, fantastisk, full med energi. Den har styrka och kraft att göra vad den vill, och den lyssnar alltid på oss, förstår på vår röst och våra uttryck. Om vi är glada, ledsna eller arga. Utan att vi vet det alla gånger, förstår den oss på ett sätt...


vissa säger att hunden är människans bästa vän.. men när jag tänker efter är jag inte säker...


                                                            //Emilia    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emilia Krantz - 16 april 2012 21:37

Idag har det inte hänt så mycket. Första skkolna'n efter lovet och vi hade lite allt möjligt. Jag åkte ju som vanligt ut till stallet och red Rebo. :) Han var pigg och gla, jag och Amanda red ut en sväng på Rebban och Chestan ;)    För er jag kän...

Av Emilia Krantz - 15 april 2012 20:58

hej, jag typ försov mig och stressade ihjäl mig imorse. Sedan kom vi ut och mamma hade ringt familjen Pettersson och sagt att Nobbe skulle stå inne så han inte dödade mig påväg från hagen.. hehe. Jag satt uppe i seketariatet fösrst och fick follk att...

Av Emilia Krantz - 14 april 2012 23:39

Eh nej inte riktigt.. jag började dagen med ett sms från Carro. (hon väckte mig -igen-) xD Och sedan så åt jag lite frukost och laddade inför stallet. KOm ut någon minut över tolv. Sedan gick Carro och jag ner till hagen för att hämta en pigg och cha...

Av Emilia Krantz - 14 april 2012 00:33


1. Jag är kääär!! :D <3 2. Jag har fott konstiga prickar på mitt ben :( 3. Jag har dålig smak på kläder, hehe ^^ 4. Jag försöker alltid ha "min stil" hur ful och dålig den än är. 5. Jag känner mig hatad. 6. Jag har älskat att se filmer s...

Av Emilia Krantz - 13 april 2012 20:45

Haha, Ida påminnde mig om att det var fredan den trettionde.. MIN TURDAG! Jag har ju 13 som turtal! och jag hade tur! *Jag hittade mitt dressyrspö. *Junes svullnad har gått ner. *Jag hoppade med Rebo. *Han hade inte träningsverk. *Vi hoppad...

Presentation


Hej!
Jag är en tjej på 13 år som lever för hästarna och ridningen. jag har tre sköthästar och en foderponny. Bloggen handlar om mej och mitt liv, samt dom underbara ponnyer som liver ger mig möjligheten att träffa.
(profil foto: Elena Lundgren)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards